„Zimno…ciepło…gorąco!”, czyli czym polać sałatkę, a na czym smażyć

fasolka po wegańsku
Być wege-pakerem, czyli jak polubić się z fasolą?
Lipiec 24, 2017
mleko wegańskie
„Weganinem jestem, więc piję mleko”
Lipiec 24, 2017
Pokaż wszystkie
sałatka wegańska

Nie trudno zauważyć, że na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej rodzajów tłuszczu o różnym przeznaczeniu – do smażenia, pieczenia, do sałatek… Co chwilę wybucha moda na jakiś tłuszcz – przez chwilę zachwalany, po kilku tygodniach i prezentacji wyników naukowych prac momentalnie staje się passé. Kuchnia wegańska ceni oleje roślinne za ich wartość odżywczą, jednak nie każdy tłuszcz będzie dostosowany do wszystkich rodzajów obróbki. Zatem który z nich wybrać do danej potrawy?

Olej bez obróbki cieplnej

Na początku skupmy się na tłuszczach, które je się na surowo, czyli nie poddaje działaniu wysokich temperatur. Mogą być dodawane do sałatek, służyć jako sosy, dressingi lub okraszać pieczywo. Do tych celów najlepiej wykorzystywać oleje nierafinowane, z pierwszego tłoczenia. Najlepsze z nich to te, które zawierają dużą ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, np. olej lniany, konopny, olej z awokado, a także dobrej jakości olej słonecznikowy i oliwa z oliwek. Ze względu na ich niską temperaturę dymienia (podgrzanie powoduje, że zmieniają swoje właściwości i mogą stawać się toksyczne!) nie należy używać ich do pieczenia i smażenia. Wyjątek spośród nich stanowi oliwa z oliwek, jednak najlepiej, jeżeli do smażenia użyta zostanie ta rafinowana (wyższa temperatura dymienia).

Na czym smażyć?

Kuchnia wegańska znana jest ze swoich właściwości prozdrowotnych, jednak i w niej zdarzają się odstępstwa i kulinarne „grzeszki”, stąd nawet weganie pozwalają sobie na smażony posiłek. Do obróbki cieplnej poleca się przede wszystkim wspomnianą wyżej oliwę z oliwek (najlepiej rafinowaną), a także często niedoceniany olej rzepakowy (również rafinowany). Dzięki wysokiej temperaturze dymienia wyśmienicie sprawdzą się podczas smażenia i pieczenia. W przypadku głębokiego smażenia, np. frytek, dobrą opcją okaże się olej ryżowy, w którym przeważają jednonienasycone kwasy tłuszczowe, a temperatura dymienia wynosi ponad 250 stopni Celsjusza! Od niedawna bardzo  modny jest olej kokosowy, który pomimo jego termicznej stabilności nie należy do szczególnie odżywczych i może powodować wzrost poziomu cholesterolu we krwi.

Alternatywne źródła tłuszczu

Czy oleje roślinne są niezbędne w zbilansowanej kuchni wegańskiej? Oczywiście nie, jednak należy pamiętać, że niedobór niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie nie jest szczególnie korzystny dla zdrowia. Najlepszym źródłem tłuszczu, nie tylko dla wegan, są produkty, takie jak orzechy, pestki (np. dyni) oraz ziarna (np. sezamu). Poza zdrowymi tłuszczami zawierają mnóstwo witamin i mikroelementów, które podczas produkcji olejów tracone są w znacznych ilościach. Powyższe składniki powinny więc zagościć w kuchni wszystkich, którym zależy na zdrowiu i radości z życia.

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies (ciasteczek), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Ok