Weganizm – modny, bo zdrowy, czy „zdrowy”, bo modny?

fasolka po wegańsku
Być wege-pakerem, czyli jak polubić się z fasolą?
Lipiec 24, 2017
Pokaż wszystkie

Piękni, jak Natalie Portman, sprawni jak Clint Eastwood i mądrzy, jak Albert Einstein – tacy chcielibyśmy być. Czy istnieje jeden, uniwersalny sposób na osiągnięcie wszystkich tych celów? Entuzjaści kuchni wegańskiej zauważą, że każdy z nich nie je mięsa. Czy to rzeczywiście skuteczna metoda poprawy jakości życia, czy raczej szumnie nagłaśniany chwyt marketingowy? Sprawdźmy, co na ten temat mówi nauka.

Stereotypy

Kuchnia wegańska, czyli oparty wyłącznie na produktach roślinnych sposób przygotowywania potraw już od stuleci stanowi temat rozważań naukowców, filozofów i teologów. Jak większości z nas przychodzi z łatwością zrozumienie ludzi odrzucających mięso i produkty odzwierzęce ze względu na pobudki ideologiczne, tak często mamy problem z akceptacją zdania tych, którzy decydują się na rezygnację z pokarmu zwierzęcego z przyczyn zdrowotnych. Zwolennicy weganizmu zachwalają jego działanie przeciwnowotworowe i antystarzeniowe, na co sceptycy odpowiadają zarzutem o niedoborze witamin i makroskładników u wyłącznych roślinożerców. Niniejsze opinie są jednak pewnymi uproszczeniami, z którymi nauka już się rozprawiła.

Dieta wegańska jest zdrowa

Jak podaje Amerykańska Akademia Żywienia i Dietetyki – światowy autorytet w dziedzinie odżywiania – dieta ściśle roślinna jest odpowiednia dla człowieka na każdym etapie jego życia i może zapewnić prawidłowy rozwój oraz liczne korzyści zdrowotne. Jest tylko jeden warunek – odpowiednie zbilansowanie diety. Ten szczegół tak naprawdę odgrywa najistotniejszą rolę. Z tej przyczyny należy pamiętać, że dieta wegańska nie polegali tylko na wykluczeniu pokarmu zwierzęcego, a raczej na zastępowaniu go równowartościowym pokarmem roślinnym. Eliminacja mięsa czy nabiału bez dobrania ich roślinnego ekwiwalentu (na przykład zjedzenie samych frytek i pozostawienie hamburgera na talerzu) przyniesie więcej szkód, niż pożytku.

Zbawienne działanie diety wegańskiej

Wyniki metaanaliz wielu badań wskazują na mniejszą częstotliwość występowania nowotworów u osób na diecie bezmięsnej w porównaniu z wszystkożercami. Ryzyko to ma być nawet 18% niższe, niż w pozostałej części populacji. Ponadto badania pokazują, że wyłączenie z diety czerwonego mięsa nie tylko minimalizuje prawdopodobieństwo wystąpienia raka, ale również przeciwdziała cukrzycy i miażdżycy. Z kolei zwiększona konsumpcja warzyw i owoców przyczynić się może do wspomagania procesu odchudzania oraz – co zaskakujące – zmniejszenia ryzyka złamań kości!

Czy zatem można jednoznacznie powiedzieć, że moda na kuchnię wegańską ma zdrowotne uzasadnienie? Z pewnością – tak. Należy jednak pamiętać o odpowiednim komponowaniu posiłków, a na początku przygody z dietą roślinną i w razie wątpliwości – o konsultacji z ekspertem w dziedzinie żywienia.

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies (ciasteczek), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Ok