Można powiedzieć, że podstawą polskiego rolnictwa a także chlubą która przyczyniła się do rozwoju polskiej wsi były kombajny bizon. Pozwoliły one na dokonanie znaczących zmian w rolnictwie w niedługim czasie po wojnie, a także na uniezależnienie się od zagranicznych dostawców. Kombajny te, produkowane były przez Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku aż do 2004 roku. Szacuje się że na polskich polach może pracować jeszcze 5 tysięcy takich kombajnów.

Jak powstał kombajn bizon?

Początki powstania kombajnu bizon było dość burzliwe. W latach 60 XX w. masowo produkowano kombajny Vistula, które wykorzystywane były w Państwowych Gospodarstwach Rolnych. Po jakimś czasie uznano je  za mało wydajne, toteż rolnictwo zaczęło oczekiwać produkcji bardziej wydajnych kombajnów. Powstanie nowego prototypu i dokumentacji konstrukcyjnej nowego kombajnu nie było łatwym zadaniem. Kończąca się produkcja Vistuli oraz brak horyzontów na powstanie nowego modelu kombajnu, groziło Fabryce Maszyn Żniwnych zamknięciem. Dzięki zaangażowaniu i inicjatywie wielu konstruktorów, specjalistów oraz zgodzie ówczesnych władz pod koniec lat 60 XX w. powstały pierwsze kombajny bizon. 

Produkcja bizona trwała przez ponad 30 lat. Przez cały ten okres wytwarzano wiele rodzajów bizona: super, rekord, gigant oraz inne. Produkcja rozwijała się wówczas tak prężnie, że już kilkanaście lat po wyprodukowaniu pierwszej partii, podjęto decyzję o budowanie nowej hali produkcyjnej. Największe apogeum produkcji nastąpiło w latach 80., gdzie przez okres jednego roku produkowano ok. 6 tys. kombajnów bizon.

Popularność nie tylko w Polsce

Kombajn bizon to flagowy produkt polskiego przemysłu i rolnictwa. Eksportowano je do wielu krajów w tym do Danii, Iranu, Irlandii, USA czy Wielkiej Brytanii. Swoją popularność zyskał przede wszystkim dzięki wielofunkcyjności oraz możliwości dopasowania modelu odpowiednio do potrzeb. Nabywca mógł zdecydować do czego konkretnie potrzebuje kombajnu, bo w zależności od modelu kombajn bizon służył do zbioru zbóż różnego rodzaju. Niektóre z modeli wyposażone były w dobrze ściszoną i szczelną kabinę a także w komputer pokładowy.